Біологія. 6 клас
38 |
|
Квітка.
Лабораторне
дослідження
будови квітки. |
Д/з:
§
32; міні-проект (за вибором): квіти
і комахи. |
39 |
|
Суцвіття, їх різноманітність
і біологічне значення. |
Д/з:
§
34. |
40 |
|
Запилення.
Основні типи запилення. Запліднення
у покритонасінних рослин. |
Д/з:
дослідницький
практикум - дослідження умов проростання насіння. §
33. |
41 |
|
Насінина,
її будова та значення. Лабораторне дослідження будови
насінини. Дослідницький практикум: дослідження умов проростання насіння. |
Д/з:
§
35. |
42 |
|
Плід. Способи поширення
плодів. Лабораторне
дослідження
будови плода. |
Д/з: § 36. |
43 |
|
Представлення результатів міні-проектів: «Листопад», «Квіти і комахи», «Рослини-мандрівники», «Рослини-хижаки». |
|
44 |
|
Узагальнення і систематизація знань, умінь та навичок учнів з
теми «Рослини». |
Д/з:
повт.
§ 30-36,44. |
|
Тематична |
|
|
Тема 4.
Різноманітність рослин (14 год.) |
|||
45 |
|
Способи
класифікації рослин (за середовищем
існування, будовою, розмноженням, тощо). |
|
46 |
|
Водорості
(зелені, бурі, червоні). Лабораторне дослідження будови
зелених нитчастих водоростей. |
Демонстрування представників,
гербарних зразків, колекцій зображень (у тому числі електронних). Д/з: § 38; міні-проект (на вибір): Як
утворився торф і кам’яне вугілля? Викопні
рослини.
|
47 |
|
Мохи.
Лабораторне
дослідження
будови моху. |
Демонстрування представників,
гербарних зразків, колекцій зображень (у тому числі електронних). Д/з:
§
39. |
48 |
|
Хвощі, плауни. |
Демонстрування представників,
гербарних зразків, колекцій зображень (у тому числі електронних). Д/з:
§
40. |
49 |
|
Папороті.
Лабораторне
дослідження
будови папоротей. Представлення результатів міні-проектів:
«Як
утворився торф і кам’яне вугілля?», «Викопні
рослини». |
Демонстрування представників,
гербарних зразків, колекцій зображень (у тому числі електронних). Д/з:
§
41. |
50 |
|
Голонасінні.
Лабораторне
дослідження будови пагонів і шишок хвойних рослин. |
Демонстрування представників,
гербарних зразків, колекцій зображень (у тому числі електронних). Д/з:
§
42. |
51 |
|
Покритонасінні
(Квіткові). |
Демонстрування представників,
гербарних зразків, колекцій зображень (у тому числі електронних). Д/з:
§
43. |
52 |
|
Практична
робота 3.
Порівняння будови мохів, папоротей та покритонасінних (квіткових) рослин. |
Д/з:
повт.
§§38-43. |
|
Тематична |
|
|
53 |
|
Екологічні
групи рослин (за відношенням до світла, води, температури). |
Демонстрування представників різних
груп рослин, рослинних угруповань, гербарних зразків, колекцій зображень (у
тому числі електронних). Д/з:
§
45. |
54 |
|
Життєві
форми рослин. |
Демонстрування представників різних
груп рослин, рослинних угруповань, гербарних зразків, колекцій зображень (у
тому числі електронних). Д/з: § 45. |
55 |
|
Практична
робота 4.
Визначення видів кімнатних рослин, придатних для вирощування в певних умовах. |
Д/з: повт. § 44, 45. |
56 |
|
Рослинні
угруповання. |
Демонстрування представників різних
груп рослин, рослинних угруповань, гербарних зразків, колекцій зображень (у
тому числі електронних). Д/з:
§
46, с. 211-212 |
57 |
|
Значення
рослин для існування життя на планеті Земля. Значення рослин для людини. |
|
58 |
|
Контрольна
робота з
теми «Різноманітність рослин». |
Д/з:
повт.
§§ 38-46. |
|
Тематична |
|
|
Тема 5. Гриби (10 год.) |
|||
59 |
|
Особливості
будови грибів: грибна клітина, грибниця, плодове тіло. Розмноження грибів. |
Демонстрування живих об’єктів, муляжів грибів. Д/з:
§48; міні-проект: гриби у біосфері та житті
людини. |
60 |
|
Особливості
живлення грибів. Поширення грибів. |
Д/з:
§47. |
61 |
|
Групи грибів: симбіотичні-мікоризоутворюючі шапинкові
гриби. Лабораторне
дослідження будови шапинкових грибів. |
Демонстрування живих об’єктів, муляжів, фотографій їстівних, отруйних грибів. Д/з:
§49. |
62 |
|
Отруйні шапинкові гриби. |
Демонстрування живих
об’єктів, муляжів, фотографій отруйних грибів. Д/з: § 50. |
63 |
|
Їстівні шапинкові гриби. |
Демонстрування живих об’єктів, муляжів, фотографій їстівних грибів. Д/з: § 51. |
64 |
|
Практична робота 5. Розпізнавання
їстівних та отруйних грибів своєї місцевості. |
Демонстрування живих об’єктів, муляжів, фотографій їстівних, отруйних грибів. Д/з:
§§
50-51. |
65 |
|
Лишайники.
|
Демонстрування живих об’єктів, муляжів, фотографій лишайників. Д/з: § 54. |
66 |
|
Сапротрофні
– цвільові гриби, дріжджі. |
Демонстрування живих об’єктів, муляжів, фотографій цвілевих грибів. Д/з: § 52. |
67 |
|
Паразитичні
(на прикладі трутовиків і збудників мікозів людини) гриби. Значення грибів у
природі та житті людини. Представлення
результатів міні-проекту:
гриби у біосфері та житті людини. |
Демонстрування живих об’єктів, муляжів, фотографій паразитичних грибів. Д/з: § 53. |
68 |
|
Узагальнення і систематизація знань, умінь та навичок учнів з
теми «Гриби». |
|
|
Тематична |
|
|
Узагальнення (2
год.) |
|||
69 |
|
Будова
та життєдіяльність організмів. |
Д/з: повт. будову і процеси життєдіяльності основних груп
організмів |
70 |
|
Будова
та життєдіяльність організмів. |
|
Біологія, 7 клас
№
з/п |
Дата |
Тема
уроку |
Орієнтовні
навчальні цілі відповідно до предметних компетенцій |
Базові
поняття |
Домашнє
завдання |
Вступ (4 год. + 1 год. резервна). |
|||||
1. |
|
Тварина – живий
організм |
Сформувати уявлення
про різноманітність, особливості поширення, життєдіяльності, будови тіла
тварин.
|
Життєдіяльність
тварин, гетеротрофне живлення, обмежений ріст, активний рух, симетричність
тіла, середовище існування. |
§1, с.8 – 9, (розгадати
кросворд, відповідати на питання усно); опанувати конспект; міні-проект
«Тварини-рекордсмени». |
2. |
|
Особливості
життєдіяльності тварин. |
Сформувати уявлення
про особливості життєдіяльності тварин, характеризувати типи живлення.
|
Гетеротрофне
живлення: рослиноїдні, м’ясоїдні, всеїдні, сапрофаги, паразити; локомоція,
дихання, виділення, транспорт речовин, подразливість, ріст, розмноження, розвиток,
регуляція. |
§2, с. 13 – 14 (відповідати
на питання усно); опанувати конспект. |
3. |
|
Клітинна
будова тваринного організму. |
Сформувати уявлення
про будову тваринної клітини як структурної та функціональної одиниці
організму, різноманітність клітин, пояснювати взаємозв’язок будови та функцій;
розпізнавати органели на біологічних рисунках. |
Цитологія,
структурна, функціональна одиниця, поверхневий апарат, цитоплазма з
органелами, ядро. |
§3, с.15-16; опанувати
конспект. |
4. |
|
Тканини, органи, системи органів тваринного організму. |
Сформувати уявлення
про особливості будови та функції тканин тваринного організму, описувати
будову тіла тварин, пояснювати взаємозв’язок будови та функції, організм
тварини, як цілісну систему систем органів; розпізнавати тканини на
біологічних рисунках. |
Гістологія,
тканини: епітеліальна, сполучна, м’язова,
нервова Орган: зовнішній,
внутрішній, система органів. |
§3, с.18 (відповідати
на питання усно); опанувати конспект. |
5. |
|
Основні
відмінності тварин від рослин та грибів. Узагальнення знань з теми «Вступ». Тематична. |
Сформувати уявлення
про основні відмінності тваринного організму від рослинного та грибів,
порівнювати будову клітин рослин, грибів, тварин. Висловлювати судження щодо
значення знань про тварин у природі та житті людини. Систематизувати та
узагальнити знання з теми. |
Спільне та відмінне
тваринного організму від рослинного та грибів. |
§4, с.21 (відповідати
на питання усно); опанувати конспект Повторити §§1- 4, с.22 – 23 (відповідати
на питання), виконати тест с. 24. |
Тема 1. Різноманітність тварин
(26 год.+ 5 год. резервні) |
|||||
6. |
|
Класифікація
тварин. |
Сформувати уявлення
про зоологію, як систему наук, принципами класифікації тварин, практичне
значення тварин, пояснювати значення тварин у природі та житті людини.
|
Біологія, зоологія,
анатомія, фізіологія, морфологія, екологія, етологія, зоогеографія,
арахнологія, ентомологія, іхтіологія, арахнологія, теріологія; таксони:
царство, тип, клас, ряд, родина, рід, вид. |
§5, с.27-28 (відповідати
на питання усно); опанувати конспект; робота над міні-проектом
«Тварини-рекордсмени» |
7. |
|
Різноманітність та
поширення тварин |
Сформувати уявлення
про різноманітність та особливості поширення тварин.
|
Первинні
багатоклітинні, справжні багатоклітинні; середовище існування, |
§6, с.31-32 (відповідати
на питання усно); опанувати конспект, знайти додаткову інформацію |
8. |
|
Особливості будови
та життєдіяльності Кишковопорожнинних. |
Сформувати уявлення
про особливості будови, способу життя різноманітність, роль у природі та
значення Кишковопорожнинних в житті людини. Вчитись розпізнавати тварин на
ілюстративному матеріалі.
|
Радіальносиметричні,
кишковопорожнинні, двошарові, кнідарії, реброплави, жалкі клітини,
регенерація, медуза, поліп, гідра, гермафродити, біосвітіння. |
§7, с.36 (завдання
письмово, відповідати на питання усно); опанувати конспект; виконати міні-проект
«Як утворюються коралові острови». |
9. |
|
Різноманітність та
значення Кнідарій. |
Сформувати уявлення
про особливості будови Кнідарій, спосіб життя, різноманітність, роль у
природі та значення в житті людини, розпізнавати тварин на ілюстративному
матеріалі; встановлювати зв’язки між будовою тварин і способом життя; наводити приклади тварин зазначеної групи. |
Сцифоїдні медузи,
гідроїдні, коралові поліпи. |
§8, с. 40 (відповідати
на питання усно); опанувати конспект. |
10. |
|
Загальна
характеристика кільчастих червів. |
Сформувати уявлення
про особливості будови як пристосування до середовища існування та
різноманітність кільчастих червів; встановлювати зв’язки між будовою тварин і
способом життя. |
Кільчасті черви:
черв’як дощовий, нереїс зелений, п’явка медична; сегментація, двобічна
симетрія, шкірно-м’язовий мішок, вторинна порожнина тіла, параподії. |
§9, с. 44 (відповідати
на питання усно); опанувати конспект, знайти додаткову інформацію. |
11. |
|
Особливості
життєдіяльності кільчастих червів. Лабораторне дослідження № 1. Зовнішня будова та
рух кільчастих червів на прикладі дощового черв’яка
або трубочника. |
Сформувати уявлення
про особливості життєдіяльності кільчастих червів, пристосування до середовища
життя, дослідити зовнішню будову й особливості руху дощового черв’яка; пояснювати
практичне значення кільчастих червів; вчитись розпізнавати тварин; вдосконалювати
уміння роботи з натуральними об’єктами та лабораторним обладнанням. |
Тришаровість,
замкнена кровоносна система, зябра, видільні трубочки, наскрізна травна
система, нервова система вузлового типу, органи чуття, впорядкований,
невпорядкований поділ. |
§10, с. 48 (самостійна
робота письмово, відповідати на питання усно); опанувати конспект, знайти
додаткову інформацію. |
12. |
|
Практичне значення
кільчастих червів.
|
Сформувати
уявлення про різноманітність кільчастих червів та їхнє практичне значення,
наводити приклади.
|
Багатощетинкові,
малощетинкові черви, п’явки, Ч. Дарвін, ґрунтоутворення |
§11, с. 52 (відповідати
на питання усно); повторити §§9-10. |
13. |
|
Загальна
характеристика членистоногих. |
Дати загальну
характеристику членистоногим, як найчисельнішій та різноманітнішій групі
тварин, пояснювати причини різноманітності і поширення, знаходити спільне та
відмінне між групами членистоногих, робити висновки. |
Членистоногі: ракоподібні,
павукоподібні, комахи. |
§12, с. 56 (самостійна
робота письмово, відповідати на питання усно); знайти додаткову інформацію.
|
14. |
|
Особливості будови
та життєдіяльності ракоподібних. |
Сформувати уявлення
про особливості будови , як пристосування до життя у воді, життєдіяльності ракоподібних.
|
Панцир,
головогруди, черевце, кінцівки, фасеткові очі, зябра, гемолімфа, зелені
залози, н/кільце, н/ланцюжок. |
§13, с. 59 -60 (завдання
письмово, відповідати на питання усно); опанувати конспект, знайти додаткову
інформацію; виконати міні-проект «Ракоподібні України». |
15. |
|
Різноманітність та
практичне значення ракоподібних. |
Сформувати уявлення
про різноманітність та практичне значення ракоподібних, розрізняти
представників та наводити приклади.
|
Карцинологія Нижчі ракоподібні:
зяброногі, веслоногі, вусоногі; вищі ракоподібні: рівноногі, різноногі,
десятиногі, ротоногі. |
§14, розгадати
кросворд, с. 64 (відповідати на
питання усно, самостійна робота письмово); опанувати конспект, знайти
додаткову інформацію. |
16. |
|
Особливості будови
та життєдіяльності павукоподібних. |
Сформувати уявлення
про особливості будови, як результат пристосування до наземного середовища
існування, життєдіяльності
павукоподібних.
|
Арахнологія,
акарологія, пристосування до наземного життя, хеліцери, позаорганізмове
травлення, мальпігієві судини, статевий диморфізм. |
§15, с. 68 (самостійна
робота письмово, відповідати на питання усно); опанувати конспект, знайти
додаткову інформацію; виконати міні-проект «Павуки України». |
17. |
|
Різноманітність та
практичне значення павукоподібних. |
Сформувати уявлення
про різноманітність та практичне значення ракоподібних, застосовувати знання
про біологічні особливості паразитичних безхребетних для попередження
зараження ними, розрізняти представників, наводити приклади. |
Павуки, скорпіони,
кліщі, косарики, сольпуги, несправжні скорпіони. |
§16, с. 72 (відповідати
на питання усно, кросворд письмово); опанувати конспект, знайти додаткову
інформацію. |
18. |
|
Особливості будови
та життєдіяльності комах.
|
Сформувати уявлення
про особливості будови, як результат пристосування до середовища існування, життєдіяльності
комах.
|
Ентомологія,
ротовий апарат, крила, покриви, трахеї, гемолімфа, ендокринна система,
складна поведінка, органи чуття; типи розвитку з повним та неповним
перетворенням суспільні, одомашнені комахи, шкідники с/г, паразити. |
§§17-18, с. 72, 80
(відповідати на питання усно, кросворд письмово); опанувати конспект, знайти
додаткову інформацію. |
19. |
|
Практична робота №1. Виявлення
прикладів пристосувань до способу життя у комах |
Виявляти приклади
пристосування до особливостей способу життя. |
|
Повторити
§§17-18, с.76, оформити звіт; виконати
міні-проект
«Комахи України». |
20. |
|
Різноманітність та
практичне значення комах.
|
Сформувати уявлення
про різноманітність комах, як результат пристосування до середовища життя та
практичне значення комах; наводити приклади тварин зазначеної групи, поширених в Україні
та своїй місцевості, паразитів людини та
переносників й збудників хвороб; орієнтувати на формування у школярів
ціннісного ставлення до власного здоров’я. |
Первиннобезкрилі,
крилаті; ґрунтоутворювачі, запилювачі, шкідники рослин, переносники збудників
хвороб, свійські комахи, комахи Червоної книги України |
§19, с. 83-86 (самостійна
робота письмово, відповідати на питання усно); кросворд письмово, опанувати
конспект, знайти додаткову інформацію. |
21. |
|
Молюски.
|
Сформувати уявлення
про особливості будови, як спосіб пристосування до середовища життя та
життєдіяльності молюсків. |
Малакалогія,
черепашка, мантія, мантійна порожнина, навколосерцева сумка, паренхіма, язик
(тертка), слинні залози, легені, зябра, подразливість. |
§20, с. 89-90 (відповідати
на питання усно), опанувати конспект, знайти додаткову інформацію; підготувати
міні-проекти «Як утворюються
перлини», «Молюски України». |
22. |
|
Різноманітність та
практичне значення молюсків Лабраторне дослідження №2. Будова
черепашки (мушлі) черевоногих та двостулкових. |
Сформувати уявлення
про різноманітність молюсків та їх практичне значення, розрізняти
представників та наводити приклади. |
Малакологія, Безпанцирні,
черевоногі, двостулкові, головоногі |
§21, с. 93-95 (відповідати
на питання усно); опанувати конспект, знайти додаткову інформацію. |
23. |
|
Паразитичні
безхребетні.
|
Сформувати уявлення
про особливості будови, життєдіяльності та різноманітність паразитичних
безхребетних, розрізняти
представників; застосовувати знання
про біологічні особливості паразитичних безхребетних для попередження
зараження ними; орієнтувати на формування у школярів ціннісного ставлення до
власного здоров’я. |
Паразитизм,
цикл розвитку, ендопаразит, ектопаразит; пристосування до паразитизму, хазяїн:
проміжний, остаточний; профілактика паразитичних хвороб. |
§22, с. 99 (вправа
на зіставлення письмово, відповідати на питання усно); опанувати конспект,
знайти додаткову інформацію. |
24. |
|
Хордові, їхні
особливості та різноманітність. |
Сформувати уявлення
про особливості будови хордових, як результат пристосування до середовища
життя, різноманітність тварин. |
Хорда,
нервова трубка, зяброві щілини, багатоклітинність, вторинна порожнина,
двобічна симетрія тіла, три зародкові листки Тип
Хордові: Безчерепні, Личинкохордові, Черепні (Хордові). |
§23, с. 103 (заповнити
таблицю письмово, відповідати на питання усно), опанувати конспект, знайти
додаткову інформацію. |
25. |
|
Особливості будови
та процесів життєдіяльності риб. |
Сформувати уявлення
про особливості будови, як результат пристосування до водного середовища
життя, життєдіяльності, різноманітність та практичне значення риб. |
Іхтіологія,
плавці, луска, плавальний міхур, зябра, бічна лінія, органи чуття. |
§24, с. 107 (завдання
письмово, заповнити таблицю письмово, відповідати на питання усно); опанувати
конспект, знайти додаткову інформацію |
26. |
|
Різноманітність та
практичне значення риб.
|
Сформувати уявлення
про різноманітність та практичне значення риб, розрізняти представників.
|
Іхтіологія,
кісткові риби, хрящові риби: акули, скати; променепері риби: хрящекістні
риби, новопері риби. |
§25, с. 111-112 (кросворд
письмово, відповідати на питання усно); опанувати конспект, знайти додаткову
інформацію. |
27. |
|
Особливості будови
та процесів життєдіяльності амфібій. |
Сформувати уявлення
про особливості будови, як результат пристосування до середовища існування, життєдіяльності,
різноманітність та практичне значення амфібій.
|
Батрахологія,
амфібії, водно-наземне середовище існування, легені, кінцівки; кола
кровообігу: велике, мале; холоднокровність, середнє вухо, непрямий розвиток,
пуголовок. |
§26, с. 116 (завдання
письмово, відповідати на питання усно); опанувати конспект, знайти додаткову
інформацію; виконати міні-проект «Амфібії України». |
28. |
|
Різноманітність та
практичне значення амфібій.
|
Сформувати уявлення
про різноманітність та практичне значення амфібій, розрізняти представників.
|
Батрахологія,
хвостаті, безхвості, безногі амфібії. |
§27, с. 120 (завдання
письмово, відповідати на питання усно); опанувати конспект, знайти додаткову
інформацію. |
29. |
|
Особливості будови
та процесів життєдіяльності рептилій. |
Сформувати уявлення
про особливості будови, як результат пристосування до середовища існування,
життєдіяльності рептилій.
|
Герпетологія,
рептилії, відділи тіла, грудна клітка, яйцеві оболонки, п’ятипалі кінцівки,
рогові луски, кора півкуль головного мозку. |
§28, с. 124 (завдання
письмово, відповідати на питання усно); опанувати конспект, знайти додаткову
інформацію, виконати міні-проекти «Чому зникли
динозаври?», «Рептилії України». |
30. |
|
Різноманітність та
практичне значення рептилій.
|
Сформувати уявлення
про різноманітність та практичне значення рептилій, розрізняти представників.
|
Герпетологія,
лускаті: хамелеони, ящірки, змії, крокодили, черепахи, динозаври. |
§29, с. 128 (завдання
письмово, відповідати на питання усно); опанувати конспект, знайти додаткову
інформацію. |
31. |
|
Особливості будови
та процесів життєдіяльності птахів.
|
Сформувати уявлення
про особливості будови, як результат пристосування до польотів, процесів
життєдіяльності птахів. |
Орнітологія, птахи,
відділи тіла, дзьоб, крила, пір’я, подвійне дихання, воло, відділи шлунка:
залозистий, м’язовий; вкорочений кишечник, теплокровність. |
§30, с. 131-132 (завдання
письмово, кросворд письмово, відповідати на питання усно); опанувати
конспект, знайти додаткову інформацію; виконати міні-проект «Птахи
України». |
32. |
|
Розмноження,
різноманітність, значення птахів. |
Сформувати уявлення
про особливості розмноження, різноманітність та значення птахів, розрізняти
представників тварин.
|
Яйце,
розмноження, яйцевий зуб, яйценародження, пташенята: виводкові, нагніздні,
класифікація птахів. |
§31, с. 133 (розв’язати кросворд), с. 136 (самостійна робота письмово;
)знайти додаткову інформацію. |
33. |
|
Практична робота №2. Виявлення прикладів пристосувань до способу
життя у представників різних екологічних груп птахів. |
Виявляти
пристосування до різних умов життя у птахів різних екологічних груп. |
Екологічні
групи птахів. |
Повторити §§ 30-31,
с. 136-137 (відповідати на питання усно). |
34. |
|
Ссавці, їхні
особливості. |
Сформувати уявлення
про особливості поширення, будови, способу життя ссавців; пояснювати
особливості будови як пристосування до середовища існування.
|
Загальні
риси прогресивної організації ссавців, екологічні групи ссавців, шкірні залози,
волосяний покрив, теплокровність, діафрагма, турбота про нащадків. |
§32, с. 141,
(завдання усно); знайти додаткову інформацію, виконати міні-проекти «Зуби ссавців»,
«Цікаві ссавці». |
35. |
|
Різноманітність та
значення Ссавців. |
Сформувати уявлення
про класифікацію ссавців, систематичні ознаки; розрізняти підкласи Звірів,
порівнювати особливості будови; знати представників різних груп, практичне
значення. |
Систематичні
ознаки, диференціація зубів, матка, плацента; першозвірі,
нижчі звірі, вищі звірі, Червона книга України |
§33, с. 142 (розв’язати кросворд),
с.145 (самостійна робота); знайти додаткову інформацію. |
36. |
|
Практична робота №3. Визначення особливостей зовнішньої будови
хребетних тварин у зв’язку з пристосуванням до
різних умов існування. |
Виявляти риси
пристосування хребетних до різних умов життя, закріпити знання про істотні ознаки риб, амфібій,
рептилій, птахів і ссавців.
|
Риси
пристосування |
с. 147, повторити
§§ 5-32; знайти додаткову інформацію. |
37. |
|
Узагальнення,
систематизація знань з теми «Різноманітність тварин». Тематична. |
Висловлювати
судження щодо різноманітності тварин, їх ролі у природі та значення в житті
людини; робити висновки про особливості будови організму тварин як результат
пристосування до характерного для них способу життя. Узагальнити,
систематизувати знання з теми |
|
с. 148 (виконати
тест). |
Тема 2. Процеси життєдіяльності
тварин (16 год . + 1 год. резервна) |
|||||
38. |
|
Живлення тварин. |
Сформувати уявлення
про гетеротрофний спосіб живлення тварин, джерела їжі, стадії живлення
тварин; порівнювати способи живлення тварин та рослин, різних груп тварин, обґрунтовувати взаємозв’язок між будовою
органів та їхніми функціями, робити висновок про ускладнення будови
організму тварин у зв’язку з удосконаленням і розширенням функцій. |
Гетеротрофне
живлення; живлення: ендогенне, екзогенне; літофанія, зоофагія, мікофагія,
бактеріофагія; сапротрофи, симбіотрофи. |
§34, с. 152
(заповнити таблицю письмово, запитання усно); опанувати конспект, знайти
цікаву інформацію. |
39. |
|
Травлення тварин. |
Сформувати уявлення
про травлення, як початковий етап обміну речовин; знати основні етапи
живлення; порівнювати типи травлення за місцем його проходження; пояснювати
особливості будови відділів травної системи у різних тварин у зв’язку з
особливостями живлення, обґрунтовувати
взаємозв’язок між будовою органів та їхніми функціями, робити висновок про ускладнення будови
організму тварин у зв’язку з удосконаленням і розширенням функцій.
|
Травлення,
етапи травлення: механічна, хімічна обробка, всмоктування, транспорт поживних
сполук, засвоєння, видалення неперетравлених решток; ферменти, типи
травлення: організмові, позаорганізмове, внутрішньоклітинне, позаклітинне,
при клітинне; травна система: сліпо замкнена, наскрізна; відділи: передній,
середній, задній. |
§35, с. 156 (завдання
письмово,запитання усно); опанувати конспект. |
40. |
|
Дихання тварин. |
Сформувати уявлення
про значення дихання, особливості будови органів у різних тварин, порівнювати
типи дихання у різних тварин,
обґрунтовувати взаємозв’язок між будовою органів та їхніми функціями,
робити висновок про ускладнення будови
організму тварин у зв’язку з удосконаленням і розширенням функцій. |
Дихання:
аеробне, анаеробне; енергія; типи дихання: шкірне, трахейне, зяброве,
легеневе; дихальна система. |
§36, с. 160 (самостійна
робота, запитання усно); опанувати конспект, знайти додаткову інформацію. |
41. |
|
Транспорт речовин у
тварин.
|
Сформувати уявлення
про транспорт речовин; особливості будови к/с у різних тварин; порівнювати
особливості транспорту речовин у різних тварин; пояснювати функції крові, обґрунтовувати взаємозв’язок між будовою
органів та їхніми функціями, робити висновок про ускладнення будови організму
тварин у зв’язку з удосконаленням і розширенням функцій. |
Транспорт
речовин, кровоносна система: незамкнена, замкнена; гемолімфа, кола
кровообігу: велике, мале; кров, гемоглобін, гемоціанін; функції крові. |
§37, с. 164 (запитання
усно); опанувати конспект. |
42. |
|
Практична робота №4.
Порівняння будови
кровоносної системи хребетних тварин. |
Порівнювати будову
кровоносної системи у хребетних, вчитись оформлювати дослідження письмово та
самостійно робити висновки; закріпити знання про будову кровоносної системи
хребетних тварин, робити висновок про ускладнення будови організму тварин у
зв’язку з удосконаленням і розширенням функцій. |
Серце:
двокамерне, трикамерне, чотирикамерне, кровоносні судини, кола кровообігу:
мале, велике. |
Повторити §37, с. 163-164
(запитання усно); опанувати конспект. |
43. |
|
Виділення у тварин.
|
Сформувати уявлення
про значення виділення для організму, форми виділення у тварин; порівнювати особливості будови видільної
системи різних тварин; пояснювати різноманітність будови органів виділення як
пристосування до різних умов існування,
обґрунтовувати взаємозв’язок між будовою органів та їхніми функціями,
робити висновок про ускладнення будови організму тварин у зв’язку з
удосконаленням і розширенням функцій. |
Виділення
тварин, сечовидільна система, сеча, кінцеві продукти обміну речовин; тпип органів: протонефридії,
метанефридії, зелені залози, видільні трубочки (мальпігієві судини), нирки;
форми виділення: розчинення, ізоляція, перетворення на нешкідливі. |
§38, с. 168 (вправи
1, 2 - письмово, відповідати на запитання усно); опанувати конспект. |
44. |
|
Опора тварини. |
Сформувати уявлення
про значення опори тіла, особливості будови у різних тварин, пояснювати
різноманітність будови скелету як пристосування до різних умов існування, обґрунтовувати взаємозв’язок між будовою
органів та їхніми функціями, робити висновок про ускладнення будови організму
тварин у зв’язку з удосконаленням і розширенням функцій. |
Опора
тварин, скелет: гідроскелет, екзоскелет, ендоскелет, ендоскелет, відділи
скелета. |
§39, с. 172
(відповідати на питання усно); опанувати конспект. |
45. |
|
Практична робота №5.
Порівняння будови
скелетів хребетних тварин. |
Порівнювати будову
скелетів у хребетних, вчитись оформлювати дослідження письмово та самостійно
робити висновки; закріпити знання про будову скелета хребетних тварин. |
|
Повторити §39, с.
171-172, знайти цікаву інформацію, виконати міні-проект «Як пересуваються тварини?». |
46. |
|
Рух тварин. |
Сформувати уявлення
про особливості руху тварин, види руху, тип симетрії тіла, значення руху в
житті тварин; пояснювати залежність типу симетрії тіла від способу життя
тварин.
|
Рух
(локомоція) тварин, види руху: амебоїдний, мерехтливий, м’язовий; симетрія
тіла: радіально-променева, радіально-осьова, двобічна. |
§40, с. 176
(завдання письмово, відповідати на питання усно); опанувати конспект, |
47. |
|
Покриви тіла. Лабораторне дослідження №3.Особливості покривів тіла тварин. |
Сформувати уявлення
про особливості будови та функції покривів тіла, пояснювати значення покривів
тіла для тварин як форми адаптації до умов середовища, обґрунтовувати взаємозв’язок між будовою
органів та їхніми функціями, робити висновок про ускладнення будови організму
тварин у зв’язку з удосконаленням і розширенням функцій.
|
Покриви
тіла тварин, покривна система, шкіра, пристосування (адаптація): маскування,
мімікрія, отруйність, захист, напад, електричні, ловильні органи; функції покривів: захист, напад, опора, рух,
дихання, виділення, секреція, теплорегуляція, подразливість, запасання речовин. |
§41, с. 172
(відповідати на питання усно); опанувати конспект, виконати міні-проекти « Як тварини визначають
напрям руху?», «Як бачать тварини?».
|
48. |
|
Подразливість
тварин. |
Сформувати уявлення
про особливості подразливості у тварин, будови органів чуття у різних тварин,
пояснювати значення органів чуття в житті тварин, обґрунтовувати взаємозв’язок між будовою
органів та їхніми функціями. |
Подразливість
тварин, подразник, подразнення, біологічна реакція, таксиси, рефлекси, органи
чуття. |
§42, с. 183-184
(самостійна робота письмово, відповідати на питання усно); опанувати конспект. |
49. |
|
Регуляція функцій.
Нервова система. |
Сформувати уявлення
про особливості регуляції функцій тварин, будови головного мозку хребетних
тварин, називати відділи головного мозку та їх функції, пояснювати
відмінність будови головного мозку різних тварин, закріпити знання про
нервову систему та функції головного мозку тварин, обґрунтовувати взаємозв’язок між будовою
органів та їхніми функціями. |
Регуляція
функцій тварин: нервова, гуморальна, нейрогуморальна, нервова система:
дифузна, стовбурова, вузлова, трубчаста, головний мозок, відділи головного
мозку. |
§43, с. 187-188 (завдання усно), опанувати конспект. |
50. |
|
Практична робота №6. Порівняння
будови головного мозку хребетних тварин. |
Порівнювати будову
головного мозку у хребетних, пояснювати відмінність будови головного мозку
різних тварин, вчитись оформлювати дослідження письмово та самостійно робити висновки;
закріпити знання про будову нервової системи хребетних тварин. |
|
Повторити §43, с.
187-188. |
51. |
|
Розмноження тварин.
|
Сформувати уявлення
про типи розмноження тварин, способи нестатевого та статевого розмноження,
пояснювати значення розмноження тварин, доводити переваги та недоліки
нестатевого та статевого розмноження. |
Розмноження
тварин, нестатеве розмноження: фрагментація, брунькування; статеве
розмноження, запліднення; способи статевого розмноження: партеногенез,
гермафродитизм, роздільностатевість. |
§44, с. 191
(завдання письмово), опанувати
конспект виконати міні-проект «Турбота про потомство». |
52. |
|
Індивідуальний
розвиток тварин. |
Сформувати уявлення
про різноманітність індивідуального розвитку тварин, способи відтворення
потомства; пояснювати пристосувальне значення індивідуального розвитку для
різних тварин. |
Індивідуальний
розвиток тварин, яйце; розвиток: ембріональний, післяембріональний,
прямий, непрямий; способи відтворення потомства: живонародження,
яйценародження, яйцеживонародження. |
§45, с. 196
(завдання усно), опанувати конспект,
виконати міні-проект «Тривалість життя різних тварин». |
53. |
|
Тривалість життя,
ріст тварин. Лабораторне дослідження № 4.Визначення віку тварин (на прикладі двостулкових
молюсків і кісткових риб. |
Сформувати уявлення
про тривалість життя, особливості росту у тварин, регенерації; пояснювати залежність тривалості життя від
внутрішніх чинників та умов середовища існування, значення діапаузи, типи
росту, особливості здатності до регенерації у різних тварин ,
вчитись визначати вік тварин на прикладі двостулкових молюсків і кісткових
риб. |
Ріст
тварин: обмежений, необмежений, тривалість життя, діапауза, регенерація. |
§46, с. 199-200 (завдання усно); опанувати конспект. |
54. |
|
Узагальнення ,
систематизація знань з теми «Процеси життєдіяльності тварин». Тематична. |
Систематизувати та
узагальнити знання з теми: робити висновки про взаємозв’язок ускладнення
будови організму тварин з удосконаленням і розширенням функцій; обґрунтовувати
взаємозв’язок між будовою органів та їхніми функціями. Перевірити знання з
метою виявлення прогалин та корекції знань. |
|
Повторити §§34-46,
с. 201 -202. |
Тема 3. Поведінка тварин (10
год. + 1 год. резервна) |
|||||
55. |
|
Поведінка тварин,
Поведінкові реакції Лабораторне
дослідження № 5. Спостереження за поведінкою тварин. |
Сформувати уявлення
про поведінку тварин, методи вивчення поведінки, способи спілкування тварин,
поведінкові реакції, форми поведінки тварин; пояснювати значення етологічних
знань, поведінкових реакцій, актів, роль стимулів у поведінці тварин;
вирізняти вроджені та набуті реакції поведінки. |
Поведінка
тварин, етологія; методи вивчення поведінки: спостереження, порівняння,
експеримент, класифікація, мічення; способи спілкування, поведінкові реакції:
вроджені, набуті, пристосувальний акт, стимули; форми поведінки:
індивідуальна, репродуктивна, соціальна. |
§§47-48, с. 206,
210; завдання усно; знайти додаткову інформацію, виконати міні-проект
«Як спілкуються тварини». |
56. |
|
Практична робота №7. Визначення
форм поведінки тварин. |
Вчитись
розпізнавати форми поведінки тварин за відеоматеріалами, закріпити знання про
форми поведінки тварин.
|
Прояв,
форма, направленість поведінки. |
Повторити §§47-48,
с. 206, 209-210 (завдання усно); знайти додаткову інформацію. |
57. |
|
Вроджена поведінка тварин. |
Сформувати уявлення
про інстинктивну поведінку тварин, мотивацію, прояв; пояснювати послідовність
поведінкових реакцій та біологічне значення вродженої поведінки для тварин. |
Вроджена
поведінка тварин, біологічна потреба (мотивація); прояви інстинкту:
індивідуальні, репродуктивні, соціальні. |
§49, с. 214 (таблицю.
Письмово), опанувати конспект, знайти додаткову інформацію, виконати міні-проект
«Як вчаться пташенята». |
58. |
|
Набута поведінка
тварин. |
Сформувати уявлення
про набуту поведінку тварин, види научіння; пояснювати механізм здійснення
набутої поведінки у тварин та її значення; відрізняти научіння від вродженої
поведінки. |
Набута
поведінка тварин, научіння, види научіння: звикання, наслідування,
закарбування, шляхом спроб та помилок, інсайт (осяяння), вироблення умовного
рефлексу. |
§50, с. 218
(завдання усно); знайти додаткову інформацію, виконати міні-проект «Як тварини
користуються знаряддями праці». |
59. |
|
Елементарна
розумова діяльність тварин. |
Сформувати уявлення
про особливості та ознаки, елементарної розумової діяльності тварин, значення
поведінки для виживання тварин. |
Елементарна
розумова діяльність, знаряддя праці, спілкування.
|
§51, с. 222 (відповідати на питання усно); знайти
додаткову інформацію.
|
60. |
|
Індивідуальна,
поведінка тварин. |
Сформувати уявлення
про форми індивідуальної поведінки тварин; порівнювати рівень розумової
діяльності у різних тварин; пояснювати види поведінкових реакцій, як основу
індивідуальної поведінки тварин та залежність видової схильності тварин,
значення індивідуальної поведінки для виживання та пристосування до
середовища життя. |
Індивідуальна
поведінка тварин: харчова, рухова, будування житла, дослідницька, захисна,
гігієнічна, ігрова; таксиси, кінези, безумовні рефлекси, умовні
рефлекси,біологічні ритми. |
§52, с.
225-226 (відповідати на питання усно);
знайти додаткову інформацію, виконати міні-проект
«Чому мігрують тварини?».
|
61. |
|
Репродуктивна
поведінка тварин. |
Сформувати уявлення
про особливості репродуктивної поведінки, методи вивчення міграції тварин; пояснювати
біологічне значення циклічності репродуктивної поведінки тварин та значення
поведінки в житті тварин.
|
Репродуктивна
поведінка тварин, турбота про потомство, циклічність, форми поведінки:
сезонність, залицяння, парування, міграції: регулярні, нерегулярні, добові,
сезонні, активні, пасивні, горизонтальні, вертикальні, далекі, близькі;
методи вивчення: кільцювання, мічення, радіотелеметрії. |
§53, с. 230 (завдання
усно); знайти додаткову інформацію, виконати міні-проекти «Угрупування тварин»,
«Як тварини спілкуються?» |
62. |
|
Соціальна поведінка
тварин. |
Сформувати уявлення
про особливості соціальної поведінки, організацію угрупувань тварин; знати ознаки угрупувань,
особливості територіальної поведінки тварин, її прояви, хомінг, різноманітність
сигналів спілкування комунікації тварин; пояснювати біологічне значення
комунікації тварин. |
Соціальна
поведінка тварин, угрупування тварин, ієрархія тварин, комунікація тварин;
угрупування: анонімні, персофініковані; сигнали «мови» тварин: світлові,
електричні, хімічні, звукові, рухові, ультразвукові, інфразвукові. |
§54, с. 234 (завдання
усно); знайти додаткову інформацію виконати міні-проект «Як тварини
визначають напрям руху».
|
63. |
|
Територіальна
поведінка тварин. |
Сформувати уявлення
про особливості територіальної поведінки тварин, пояснювати пристосувальне
значення територіальної поведінки, значення органів чуття для орієнтування
тварин. |
Територіальна
поведінка; прояви: охорона, мічення, облаштування території; хомінг,
орієнтування. |
§55, с. 238
(завдання усно); знайти додаткову інформацію. |
64. |
|
Еволюція поведінки
тварин. |
Сформувати уявлення
про еволюцію поведінки, стратегії поведінки тварин; пояснювати біологічне
значення поведінкових реакцій тварин. |
Еволюція
поведінки тварин; стратегія поведінки: конфліктів, співпраці, жертовності,
виживання. |
§56, с. 242 (завдання
усно); знайти додаткову інформацію, повторити §§47-55 |
65. |
|
Узагальнення та
систематизація вивченого з теми «Поведінка тварин». Тематична. |
Систематизувати та
узагальнити знання з теми. Перевірити знання з метою виявлення прогалин та
корекції знань. |
|
Повторити §§47-55, с. 243-244
(завдання усно, виконати тест письмово). |
Тема 4. Організми і середовище
існування (5 год .) |
|||||
66. |
|
Організми і середовище існування. Чинники неживої природи. |
Сформувати уявлення
про популяцію, екологічні чинники, абіотичні чинники; знати основну умову
існування екосистем, життєву форму організмів; пояснювати адаптаційний характер деяких пристосувань
тварин та залежність будови організму та пристосувань. |
Популяція,
екосистема, екологічні чинники: абіотичні, біотичні, антропічні; абіотичні
чинники: світло, вода, тепло, життєва форма організмів. |
§§57-58, с.
247-248, 252 (завдання усно); знайти додаткову інформацію, виконати міні-проект «Як тварини
пристосовані до життя в різних умовах?» |
67. |
|
Організми та
чинники живої природи. |
Сформувати уявлення
про біотичні чинники живої природи, зв’язки, які забезпечують співіснування
організмів в угрупуваннях, антропічні чинники; пояснювати біологічне значення
взаємозв’язків між організмами в угрупуваннях, суть етичного ставлення людини
до природи. |
Біотичні
чинники, біотичні зв’язки, антибіоз: хижацтво, видання, конкуренція, симбіоз:
мутуалізм, коменсалізм паразитизм, антропічні чинники, екологічна етика. |
§§59, 61, с.
256-257, 264-265 (завдання усно); знайти додаткову інформацію.
|
68. |
|
Організми й
екосистеми. |
Сформувати уявлення
про організми, екосистеми, їхню організацію, колообіг речовин в екосистемах;
пояснювати взаємозв’язок організмів ланцюгами живлення та механізм передачі
речовин та енергії в екосистемах. |
Екосистема,
біологічний коло обіг речовин, біологічний потік енергії, ланцюг живлення:
продуценти, консументи, редуценти. |
§60, с. 261(завдання
усно), знайти додаткову інформацію, виконати міні-проект «Заповідні території світу, України». |
69. |
|
Охорона природи.
|
Сформувати уявлення
про основні форми охорони природи в Україні, усвідомити необхідність охорони
природи, орієнтувати на розвиток у школярів екологічної свідомості,
соціальної активності, відповідальності за збереження організмів, формування
відповідального члена суспільства, який усвідомлює необхідність збереження
природоохоронних об’єктів держави. |
Охорона
природи, Червона книга України, природоохоронні території України:
національний природний парк, заповідник, заказник, ботанічний сад, парк, пам’ятка природи. |
§62, с. 268-269 (завдання
усно); знайти додаткову інформацію. |
70. |
|
Узагальнення та систематизація
знань. Подібність у будові та проявах життєдіяльності рослин, бактерій,
грибів, тварин - свідчення єдності живої природи. Тематична. |
Систематизувати та
узагальнити знання з теми. Доводити, що подібність у будові та проявах
життєдіяльності рослин, бактерій, грибів, тварин - свідчення єдності живої
природи; усвідомити необхідність етичного ставлення до природи та її
охорони; орієнтувати на розвиток у
школярів екологічної свідомості, соціальної активності та відповідальності за
збереження живої природи. |
Єдність
живої природи. |
с. 271- 272
(виконати тест), с. 273-278, літні завдання. |
|
Всього за рік: Лабораторні дослідження — 5; Практичних робіт – 7; Міні -Проектів — 22 ; Тематичні атестації — 5.
Немає коментарів:
Дописати коментар